MOJE PUBLIKACJE

1.      Stanisławiak, E., Ledzińska, M. (1976). Niektóre czynniki warunkujące skuteczność przekazu wiedzy psychologicznej.[W:] Doskonalenie Kadr Kierowniczych. Biuletyn Informacyjny, 5, 31 – 36.
2.      Stanisławiak, E. (1977). Uczenie się dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Próba charakterystyki. Psychologia Wychowawcza, 5, 478 - 492.
3.      Stanisławiak, E. , Bobowska, A. (1978). F. Tałyzina: Uprawlienije prociessom uswojenija znanij. Moskwa 1975. Psychologia Wychowawcza, 1978, 1.
4.      Stanisławiak, E. (1978). Robert H. Davis, Lawrence T. Alexander, Stephen L. Yelon: Learning System Design. An Approach to the Improvement of Instruction. Michigan 1974. Psychologia Wychowawcza, 2.
5.      Stanisławiak, E. (1978). T. Lewowicki: Indywidualizacja kształcenia. Nauczyciel i Wychowanie, 6.
6.      Stanisławiak, E. (1980). Charles Galloway: Psychology for learning and teaching. New York 1976. Psychologia Wychowawcza, 1.
7.      Stanisławiak, E. (1985). Rola wskazówek stymulujących do organizowania treści w uczeniu się dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim.  Psychologia Wychowawcza, 1.
8.      Stanisławiak, E. (1985). Organizowanie treści przez dzieci lekko upośledzone umysłowo. Psychologia Wychowawcza, 2, 150 - 156.
9.      Stanisławiak, E. (1986). Content organization in mildly retarded children. Materiały z V Praskiej Konferencji n.t."Rozwój psychiczny i procesy kształtowania osobowości".7 - 12. 07. 1986.
10.  Stanisławiak, E., Stypułkowska, J. (1990). Hierarchia wartości życiowych studentek WSRP w Siedlcach.[W:] W. Skrzyński (red.) Być czy mieć. W poszukiwaniu wartości ludzkich (s. 95 - 98). Siedlce: Wyd. WSRP.
11.  Stanisławiak, E. (1993). Rola instrukcji w procesie organizowania i zapamiętywania treści. Zeszyty NaukoweWRPS w Siedlcach. Seria: Nauki Humanistyczne, 33, 65 - 72.
12.  Stanisławiak, E. (1993). Powodzenie w nauce szkolnej a samoocena i prestiż społeczny uczniów w klasie. Psychologia Wychowawcza, 4, 305 - 311.
13.  Stanisławiak, E. (1994). Czynniki warunkujące rozwój człowieka. [W:] Wybrane zagadnienia z psychologii. Praca zbiorowa. Siedlce: WSRP.
14.  Stanisławiak, E. (1994). Zdolności ludzkie. [W:] j. w.
15.  Stanisławiak, E., Stypułkowska, J. (1994). Pamięć jako zdolność do uczenia się. [W:] jw.
16.  Doroszewicz, K., Stanisławiak, E. (1996). Stereotypy imion dziecięcych u nauczycielek szkół podstawowych. Psychologia Wychowawcza, 4, 354 – 363.
17.  Stanisławiak, E. (1996). Jak ludzie wpływają na siebie nawzajem? [w:] Szkice z psychologii społecznej (s. 39-56). Praca zbiorowa  pod red. E. Stanisławiak. Warszawa: WSP TWP. Wyd. I.
18.  Stanisławiak, E. (1996). Co warto wiedzieć o grupie społecznej ? [W:] jw., s. 57 – 66.
19.  Stanisławiak, E. (1996). Co to znaczy być konformistą? [W:] jw., s. 67 – 80.
20.  Doroszewicz, K., Stanisławiak, E. (1997). Stereotypy imion ludzkich. Przegląd badań.   Psychologia Wychowawcza, 1997, 1, 25 – 34.
21.  Doroszewicz, K., Stanisławiak, E. (1999). Stereotypy imion dziecięcych u nauczycielek szkół podstawowych.( w:) Program istreszczenia. XXIX Zjazd Naukowy Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Gdańsk 1996. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
22.Stanisławiak, E. (1997). Grace Wales Shugar: Child Discource as Developed Within Social Structures. Warsaw: Book Review. (W:) Polish Psychological Bulletin, nr 1, vol. 28, s.83 – 85.  Polish Academy of Sciences. Committee for Psychological Sciences.
23. Stanisławiak, E. (1998). Stereotypowe wizerunki „ dobrego ucznia” i „ dobrej uczennicy” u uczniów i nauczycieli. [W:] Program i abstrakty Konferencji nt. Młodzież a dorośli. Napięcia między socjalizacją a wychowaniem. Kraków 1998. Katedra Pedagogiki WSP w Krakowie, s. 71.
24.  Stanisławiak, E. (1999). Jak ludzie wpływają na siebie nawzajem? / wersja poprawiona i poszerzona/ [w:] Szkice zpsychologii społeczne (s. 15 – 30)Praca zbiorowa  pod red. E. Stanisławiak. Warszawa: WSP TWP. Wyd. II, poszerzone,.
25.  Stanisławiak, E. (1999). Co warto wiedzieć o grupie społecznej? / wersja poprawiona i poszerzona/ [W:] jw., s. 47 – 58.
26.  Stanisławiak, E. (1999). Co to znaczy być konformistą? /wersja poprawiona i poszerzona/ [W:] jw., s. 31 – 46.
27.  Stanisławiak, E. (1999). Co tak naprawdę dzieje się w tłumie? [W:] jw. , s. 211 – 222.
28.  Doroszewicz, K., Stanisławiak, E. (1999). O znaczeniu imion dziecięcych. Przegląd badań. Problemy Rodziny, 1999, 2 – 3, s. 79 – 84.
29.  Stanisławiak, E. (1999). Osoby niepełnosprawne w oczach młodzieży. Stereotypy i uprzedzenia.[ W:] “ Jakość rozwoju a jakość życia. VIII Ogólnopolska Konferencja Psychologów Rozwojowych. Częstochowa – Kule 1999.
30.  Stanisławiak, E. (1999). Cechy i funkcje “ pierwszych wspomnień”  z dzieciństwa w autobiografiach pisarzy i ludzi sceny. [W:]  “Psychologia u progu XXI wieku – od teorii do praktyki i od praktyki do teorii”. Sesje plakatowe. XXX Jubileuszowy Zjazd Naukowy PTP. Warszawa 1999.
31.  Stanisławiak, E. (1999). Wydobywanie informacji z pamięci autobiograficznej. Analiza wspomnień szkolnych. Psychologia Wychowawcza, 4, 301 – 310.
32.  Doroszewicz, K., Stanisławiak, E. (2000). Imiona pożyczone od mężczyzn. O specyfice niektórych imion żeńskich. Psychologia Wychowawcza, 5, 423 – 428.
33.  Stanisławiak, E. (2000). Rozwój człowieka jako przedmiot badań psychologicznych. [W:] Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowiek (s. 7 - 15). Praca zbiorowa pod red. J. Stypułkowskiej. Warszawa: Agencja Wydawniczo – Reklamowa „DIMA”.
34.  Stanisławiak, E. (2000). Rozwój pamięci. [W:] Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka (s. 37 – 51). Praca zbiorowa pod red. J. Stypułkowskiej. Warszawa: Agencja Wydawniczo – Reklamowa „DIMA”.
35.  Stanisławiak, E. (2001). Wydobywanie wspomnień. Zagadnienia metodologiczne. Polskie Forum Psychologiczne, t. 1 (6), 2, 115 - 126.
36.  Stanisławiak, E. (2001). Stereotypowe wizerunki "dobrego ucznia" i "dobrej uczennicy" u uczniów i nauczycieli. [W:] Roma Kwiecińska i Mirosław J. Szymański (red.). Młodzież a dorośli. Napięcia między socjalizacją a wychowaniem( s. 434 - 441). Kraków: Instytut Nauk o Wychowaniu. Akademia Pedagogiczna  w Krakowie.
37.  Doroszewicz, K., Stanisławiak, E. (2001). Stereotypy regionalne. Mieszkańcy Warszawy i Krakowa w oczach młodzieży. Rocznik Żyrardowski, pod red. W. Rakowskiego, t.1, 113 - 128.   Żyrardów: Wyd. Wyższej Szkoły Rozwoju Lokalnego w Żyrardowie.
38.  Stanisławiak, E. (2001). Zapamiętać na zawsze, czyli o specyfice wspomnień fleszowych. Przegląd Psychologiczny, t. 45, 3, 317 - 330.
39.  Doroszewicz, K. Stanisławiak, E. (2002). Skala do pomiaru samooceny dzieci i młodzieży " DRABINKA". [W:] J. Rola i M. Zalewska (red.) Wybrane zagadnienia z psychologii klinicznej dziecka (s. 108 – 119). Warszawa: Wyd. APS.
40.  Stanisławiak, E. (2002). Autoprezentacja poprzez wspomnienia. [ W:] Stojanowska,  E. (red.) Możliwości i ograniczenia w kreowaniu własnej atrakcyjności interpersonalnej (s. 111 – 122). Warszawa: Wyd. APS.
41.  Doroszewicz, K., Stanisławiak, E. (2002). Imię a atrakcyjność interpersonalna. [W:] Stojanowska,  E. ( red.) Kreowanie własnej atrakcyjności interpersonalnej. Możliwości i ograniczenia (s. 99-110). Warszawa: Wyd. APS.
42.  Stanisławiak, E. (2003). O spostrzeganiu innych ludzi. [W:] W. Skrzyński i M. Dyrda (red.). Wykłady z psychologiispołecznej.Wybrane zagadnienia ( s. 9 - 31) . Seria: POZNAWANIE PSYCHOLOGII. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Medium.
43.  Stanisławiak, E. (2003). O grupach. [W:] jw. (s. 123 - 161)
44.  Stanisławiak, E. (2003). O rozwoju społecznym. [W:] jw. (s. 255 - 272).
45.  Stanisławiak, E. (2003). Informacja o autorze a ocena jego dzieła. [W:] jw. (s. 189 - 191)
46.  Stanisławiak, E. (2003). Przypominanie osobistej przeszłości: rola zachowań strategicznych. {W:] B. Kaja (red.) Wspomaganie rozwoju – psychostymulacja i psychokorekcja (s. 101 – 114). T. V. Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej.
47.  Stanisławiak, E. (2004). Rozwój społeczny. [W:] J. Stypułkowska (red.) Problemy rozwoju i wychowania (s. 121 – 138). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Medium.
48.  Stanisławiak, E. (2004). Wychowanie przez przykład. [W:] J. Stypułkowska (red.) Problemy rozwoju i wychowania (s. 283 - 292). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Medium.
49.  Stanisławiak, E. (2005). Konstruowanie wspomnień. Przegląd Psychologiczny, 48, 3, 243 – 260.
50.  Stanisławiak, E. (2005). Pamięć autobiograficzna: najbardziej osobista forma ludzkiej pamięci. [W:] E. Czerniawska (red.), Pamięć, zjawiska zwykłe i niezwykłe (s. 50-74). Warszawa: WSiP.
51.  Stanisławiak, E. (2005). Zaskakująco dobra pamięć fleszowa.[W:] E. Czerniawska (red.), Pamięć, zjawiska zwykłe i niezwykłe (s. 74 -89). Warszawa: WSiP.
52.  Stanisławiak E. (2010). Z psychologii nauczania. [W:] U. Schrade (red.). Dydaktyka szkoły wyższej (s. 77-112). Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
53.  Oniszczenko, W., Jakubowska, U. T., Stanisławiak, E. (2011). Gender differences in socio-political attitudes in a Polish sample. Women's Studies International Forum, 34, 371–377.
54.  Stanisławiak, E. (2012). Psychologia kryzysu. [W:] J. Plak (red.). Psychologia kryzysu i interwencji kryzysowej.  Warszawa: Wyd. WSP TWP.
55.  Stanisławiak, E. (2012). Psychologia traumy. [W:] J. Plak (red.). Psychologia kryzysu i interwencji kryzysowej.  Warszawa: Wyd. WSP TWP.
56.  Stanisławiak, E. (2013). Możliwości i ograniczenia w kształtowaniu postaw twórczych. [W:] A. Kosieradzka (red.). Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu. Warszawa: Edu-Libri.
57.  Oniszczenko, W., Stanisławiak, E., Dąbrowska, A. D. (2014). EAS temperament traits, gender, age and religious fundamentalism in a Polish sample. Polish Psychological Bulletin , 1, 64-68.
58.  Oniszczenko, W., Stanisławiak, E. (2016). Affective temperaments in nicotine-dependent and non-nicotine-dependent individuals. Current Issues in Personality Psychology, 4, 3, 125-131.
59.  Oniszczenko, W.,  Stanisławiak, E. (2016). Cechy w ujęciu pięcioczynnikowego modelu osobowości a uzależnienie od nikotyny. Psychologia, Etologia, Genetyka, 34, 43-53.
60.  Oniszczenko, W.,  Stanisławiak, E., Dembińska-Krajewska, D., Rybakowski, J. (2017). Regulative theory of temperament versus affective temperaments measured by the temperament evaluation of Memphis, Pisa, Paris and San Diego Auto-Questionnaire (TEMPS-A): a study in a non-clinical Polish sample. Current Issues in Personality Psychology, 5, 2, 73-82.
61.  Oniszczenko, W., Rzeszutek, M., Stanisławiak, E. (2017). Affective Temperaments, Mood, and Insomnia Symptoms in a Nonclinical Sample. Behavioral Sleep Medicine, Advanced online publication (DOI: 10.1080/15402002.2017.1357121).

62Oniszczenko, W., Stanisławiak, E. (2018). Association between sex and body mass index as mediated by temperament in a nonclinical adult sample. Eating and weight disorders: EWD. (DOI: 10.1007/s40519-018-0617-8).

63.  Oniszczenko, W., Stanislawiak, E. (2019). Five-factor personality model versus affective

temperaments: a study in a nonclinical Polish sample. Current issues in personality psychology 2019. doi: https://doi.org/10.5114/cipp.2019.82751
  
Pozycje książkowe

  • Stanisławiak, E. (red.) (1996).Szkice z psychologii społecznej. Warszawa: WSP TWP, ss. 130.
  • Stanisławiak, E. (red.) (1999). Szkice z psychologii społecznej. Warszawa: WSP TWP, wyd. II, poszerzone, ss. 264.
  • Doroszewicz, K., Stanisławiak, EOblicza imion. Wprowadzenie do psychologii imion ludzkich. Warszawa 1999. Agencja Wydawniczo – Reklamowa „DIMA” .
  • Stanisławiak, E. (red.) (2004). Wybrane problemy psychologii społecznej. Warszawa: Wyd. WS

2 komentarze:

  1. Bo ja wiem? Po prostu długie już to moje życie, to i lista publikacji zrobiła się długa. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń